Leiderschap of de baas spelen?

‘Ga staan!’ fluistert Paul me toe. Ik ben net in dienst en geef samen met een collega mijn eerste training. Ik doe de aftrap. Braaf ga ik staan. Later legt Paul uit dat hij wil dat ik meer autoriteit pak. Hij staat zelf ook altijd bij de opening, want een trainer moet overwicht uitstralen. Ik ben jonger dan de meeste deelnemers en vrouw tussen de mannen, dus ik moet extra compenseren.

Dit las ik in een artikel op Internet (Paul's naam is aangepast) en het deed me denken aan mijn middelbare schooltijd en aan toen ik stage liep tijdens mijn studie in het onderwijs.

'Een trainer moet overwicht hebben' en 'een leerkracht moet eerst autoriteit uitstralen, de kinderen in de klas moeten weten wie de baas is en als dat helder is, kun je de teugels een beetje laten vieren', zo werd me geleerd.

Ook ik heb dat geprobeerd toen ik voor de klas stond. Bij mij werkte het niet. Ik had geen overwicht in de klas. Eigenlijk werd het best een beetje een zooitje. Ik kon mijn ei niet kwijt omdat ik een kunstje van een ander deed en de leerlingen kregen niet wat ze mochten verwachten van een leerkracht.

Toen ik het anders deed, een leerling de dag laten openen en de kring leiden, ging het beter en werd het veel gezelliger in de klas. Leerlingen waren meer betrokken, snapten beter wat ik bedoelde met het samen doen. Het werkte fijn!

Helaas werd ik teruggefloten door de directeur van de school. 'Dit was op deze school niet de bedoeling ...' kreeg ik te horen.
Mijn onderwijscarrière als juf binnen het reguliere onderwijs was dan ook geen lang leven beschoren.

Hoe anders doen wij dat als wij een CONSENT-methode® training geven. Als trainer maken we gelijkwaardig deel uit van de kring, ondanks de andere rol die we hebben. We doen mee en laten onze kwetsbaarheid zien. Als het zo uitkomt geven we aan dat we het niet precies weten en dat we graag gebruik maken van de wijsheid van de kring. Samen, op basis van gelijkwaardigheid en tegelijkertijd omdat we zo verschillend zijn, komen de beste oplossingen.

Een tijdje geleden kreeg ik daar een compliment over van een deelnemer aan een training. Ze had nog nooit meegemaakt dat een trainer zo volledig meedeed als heel mens. Zeker, met grote kennis van de CONSENT-methode® en zeker met een enorme vaardigheid als gespreksleider, maar tegelijkertijd echt gelijkwaardig, kortom in de praktijk brengend wat we willen overbrengen bij onze trainingen. Dat iedereen meedoet, dat iedereen een verschillende rol speelt en dat iedereen gelijkwaardig is.

Omdat je er samen uit wilt komen, omdat je een gezamenlijk doel hebt, hoeft niemand 'de baas te spelen'. Heerlijk om dat terug te krijgen van deze deelnemer.

Hoe is dat bij jou? Durf jij authentiek vorm te geven aan hoe je leiding geeft. Als trainer, als afdelingshoofd, als docent, als projectleider?
Laat ons weten hoe jij dat doet en waarom. Wat werkt bij jou goed en wat minder?
Als je jouw ervaring deelt, kunnen anderen daar weer van leren. Heb je goede tips? Deel ze met de andere lezers van dit blog.

Overall waardering (0)

0 van 5
Voeg een reactie toe
  • Geen reacties gevonden

Over de auteur:

Baudy Wiechers - Grondlegger van de CONSENT-methode®

Baudy heeft de CONSENT-methode® ontwikkeld. Nu geniet ze van het delen van haar kennis door het geven van trainingen, het houden van spelbijeenkomsten en het opleiden van CONSENT-methode® Masters zodat zij ook hun kennis kunnen delen.

e-mail  website facebook twitter linkedin

Gerelateerde artikelen

Ja, ik wil Baudy beter leren kennen
en ontvang graag maandelijks inspiratie en handvatten om zelf aan de slag te gaan met gelijkwaardige besluitvorming, met consent!

Deze site gebruikt cookies om de website goed te laten functioneren. Het stelt ons ook in staat om het bezoek te verwerken in statistieken voor eigen gebruik. Je gaat bij een bezoek aan onze website akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie over cookies in de privacyverklaring