Met Suzanne Thissen spreek ik over het belang van het begrijpen wanneer een kind leerrijp is. Over kinderen die hun neus achterna lopen en zich zo ontwikkelen. Het is een warm gesprek met een bevlogen vrouw.
Shownotes
Het leven is een speeltuin, waarin we allerlei ervaringen kunnen opdoen. Het leuk is spannend, grappig, intens, verbonden, alleen, samen, vermoeiend, stromend, enthousiasmerend en zo veel meer…. Een kans om via ervaringen te groeien in bewustzijn.
Volg de gast
- Suzanne Thissen –
- VOF De Vonk - https://de-vonk.com/
- Democratische School Omgeving Eindhoven (DOE) – https://doe040.nl/
- Trainer CONSENT-methode
Minst en meest gelijkwaardig
Minst gelijkwaardig
Het was op haar werk, met kinderen. Een jongetje van zeven belandde in een conflictsituatie. Hij had last met zijn grote broer, hij wilde elke keer samen spelen maar zijn grote broer weerde dat telkens af. Thuis spelen ze veel samen, maar op school wil hij graag met zijn vrienden spelen. Suzanne vertelt dat ze om dat jongetje uit de situatie te halen haar overwicht moest gebruiken om hem zover te krijgen. Dat voelde voor haar niet gelijkwaardig, maar wel nodig om een situatie te doorbreken.
Meest gelijkwaardig
Het stroomt niet tussen een aantal collega’s en de manier om problemen aan te pakken op haar werk is door middel van een bemiddelingskring. Deze bestaat uit leerlingen en volwassenen die samen met de mensen in het conflict zoeken naar een oplossing. Omdat het een moeilijke situatie betrof wilden ze de leerlingen er niet bij betrekken, uit een beschermingsmechanisme, maar de leerlingen gaven zelf aan er wel bij betrokken te willen worden. Dat voelde heel gelijkwaardig, zij kunnen zelf wel bepalen of ze een moeilijke situatie aan kunnen en zeker de wat oudere leerlingen. We hoeven leerlingen niet kleiner te houden of te beschermen.
Kennismaken
Suzanne is 50 jaar, getrouwd en heeft 2 dochters. Eén van 22 (thuiswonend) en één van 24 (uitwonend). Ze werkt al zeven jaar op DOE (Democratisch Onderwijs omgeving Eindhoven) en heeft deze school mee opgericht. Ze geniet van de kinderen op DOE die zich vanuit vrijheid mogen ontwikkelen. Een democratische school verschilt van het regulier onderwijs, waar gewerkt wordt met klassen in jaarlagen en leraren. Op DOE werken ze met functionele ruimtes, zoals een werkplaats, een atelier, een gymzaal, een kinderboerderij en een sciencelab. Kinderen mogen vrij door de school bewegen en kiezen waar ze op dat moment graag willen zijn en wat ze willen doen. Er is een dagritme wat houvast geeft, maar dat hoeft niet gevolgd te worden. Door een inspirerende omgeving te creëren, komen ze tot leren. Ze heeft zich verdiept in de leerrijpheid van kinderen en vertelt daar uitgebreid over.
Gelijkwaardigheid betekent niet dat we gelijk zijn aan elkaar, maar we hebben wel evenveel waarde. Verder praten we over autoritair opgevoed zijn en het zelf anders willen doen. Hoe zelfreflectie leidt tot meer gelijkwaardigheid.
Haar grote passie is met mensen bezig zijn, contact en verbinding maken. De uitdaging om als je in gedoe komt de relatie schoon te houden of schoon te maken. En haar zoektocht naar vrijheid, hoe kun je iedereen zo veel mogelijk zichzelf laten zijn? Vrijheid is voor haar consent zijn met de dingen die ze doet.
Rituelen
Haar dagritme is heel belangrijk voor haar, ze houdt van dagritme zowel thuis als op school. Zij is vaak degene die het ritme vasthoudt voor anderen en maakt het laagdrempelig om aan te haken.
Inspiratie
- Podcast Erik Mijnster en Suzanne over 'Leerrijpheid van een kind'
- Suzanne kiest niet specifiek een persoon of boek maar voor een concept waar ze heel veel aan heeft gehad, namelijk de drama-driehoek. Wil je er meer over lezen klik dan hier.
Muziek
Suzanne heeft gekozen voor het EI van Jaap Fischer. Over het ei en het kuiken dat begon te praten en ook een mening had. Dat past goed in dit thema en gesprek.
Ook wel moeilijk om naar te luisteren. Voor mij staat vanuit een soort professionele houding praten over "het kind", dus eigenlijk als een object ipv subject, op gespannen voet met het streven naar gelijkwaardighe id, verbinding en benadering van jonge mensen als medemensen.
Rapporteer