In gesprek met Dorianne de Groot

Na 18 jaar is Dorianne nog steeds bevlogen over haar werk op Democratische School De Ruimte Soest. Een lerende gemeenschap, waar leren vanuit intrinsieke motivatie voorop staat. Haar levensmotto is: een Leven Lang Leren met drie hoofdletters L.

Shownotes

Dorianne omschrijft zichzelf een bevlogen vrouw die werkt vanuit het hart. Ze is oplossings- en doelgericht, een dienend leider binnen een prettige chaos waar respect, vertrouwen en inspiratie voorop staan. Haar droom is om altijd nieuwe ruimte te creëren, waar gelijkwaardigheid, verantwoordelijkheid, vrijheid, groei en ontwikkeling voorop staan. Een Leven Lang Leren met drie hoofdletters L.

Volg de gast

Minst en meest gelijkwaardig

Minst gelijkwaardig: op school was een conflict tussen een aantal leerlingen waar ze bij geroepen was. Dorianne was moe die dag en geprikkeld. Ze dacht in drie tellen te weten waar het conflict over ging en dacht het even snel op te lossen. Dat was erg ongelijkwaardig, want ze bleek het he-le-maal mis te hebben. Na een afkoelperiode zijn ze even gaan zitten en toen even kwamen ze al snel tot de conclusie dat ze Dorianne helemaal niet nodig hadden en het eigenlijk wel zelf hadden kunnen afhandelen.

Meest gelijkwaardig: In dezelfde situatie kon Dorianne sorry zeggen tegen deze leerlingen en ze vragen of ze het goed mocht maken met deze leerlingen. Die zeiden: “Ja graag” en dat voelde heel gelijkwaardig. Respectvol met elkaar omgaan dat is eigenlijk zo fijn. Als volwassene mag je ook fouten maken.

Kennismaken

Dorianne is 61 jaar en bonus oma van twee kinderen. Ze heeft een mooie wereldreis gemaakt, is moeder, yoga docente, heeft gestudeerd aan de Pabo en ze is De Ruimte Soest gestart. Daar werkt ze nog steeds en daarnaast is ze voorzitter van de EUDEC, de overkoepelende Europese organisatie voor Democratische Scholen. Toen ze zelf een kind kreeg, ging ze nadenken over de opvoeding en over thema’s als gelijkwaardigheid, vrijheid, reizen, de wereld. Toen haar dochter naar school ging was ze na vijf weken depressief, ze wilde graag leren maar niet als het moest. In haar zoektocht naar ander onderwijs kwam ze uit bij de open dag van Iederwijs in Lopik. Daar bleken meer mensen uit Amersfoort aanwezig te zijn. Ze werden gekoppeld en besloten samen een eigen school te starten in Soest. Dorianne werkt na 18 jaar nog steeds op De Ruimte.

Op de vraag wat gelijkwaardigheid eigenlijk is, heeft ze het woordenboek erbij gepakt. Daarna heeft ze onderzocht wat het voor haar betekent. Ze kwam uit op met elkaar omgaan zonder dwang, zonder oordeel en met respect. We zijn gelijkwaardig en jouw stem telt, zeker als je werkt met kinderen.
Op de vraag of De Ruimte een school is of een learning community, geeft Dorianne als antwoord dat het eigenlijk een lerende gemeenschap is, een mini-gemeenschap. Ze benoemt de dingen het liefst in het Nederlands. Elk jaar geven de stafleden op De Ruimte een thesis over wat ze het afgelopen jaar geleerd hebben en waar ze het komende jaar naar toe willen. Toen ze begon was ze een idealist met hele utopische gedachten, dit was het kinderparadijs. Na dat eerste jaar veranderde haar utopie naar, we hebben het goed samen, we maken ruzie, er is weerstand, er zijn conflicten en we gaan er doorheen en dat is het mooiste wat er is.

Verder komt in het gesprek naar voren dat een democratische school eigenlijk een heel moeilijke school is voor leerlingen. Het gaat over zelf keuzes maken en daar verantwoordelijkheid voor nemen. Dit geldt ook voor de school, deze ontwikkelt en groeit ook nog steeds verder.

Eén van de vragen waar over gesproken wordt in de podcast is: ‘Een school starten is één ding, maar hoe zorg je voor continuïteit? Wat zijn de moeilijke dingen waar je tegenaan gelopen bent?’ Je hebt natuurlijk de praktische randvoorwaarden zoals een gebouw, een schoolplan, contacten met de inspectie, etc. Daarnaast gaat het over de mensen, gaat het over overtuigingen van mensen, hoe ga je om met tegenslag, wil je wel of geen kindvolgsystemen en hoe geef je ‘zorg’ vorm.

Soms liggen meningen van ouders en stafleden zover uit elkaar dat je uit elkaar gaat en hoe doe je dat dan?

Rituelen

Er is een verjaardagsritueel, waarbij eerst aan het kind gevraagd wordt: “Hoe wil je je verjaardag vieren?” Als duidelijk is dat ze het willen vieren en hoe, kan er gevierd worden. De jarige krijgt een ‘geestes kadootje’. Elke aanwezige geeft het kind een compliment. Deze worden op een verjaardagskaart geschreven en mag mee naar huis.

Een ander ritueel is dat er in bijvoorbeeld de dierenkring ingecheckt wordt bij de start: “Hoe zit ik er bij?” En dan een minuut stilte.

Inspiratie

Muziek

Ze heeft het nummer Fiets van Herman van Veen gekozen.
Je kunt nog zo je best doen om iemand iets te leren, maar er zijn zoveel manieren om iets te leren en het kan ook zo snel gaan als je het zelf wilt. Leren in vrijheid met eigen motivatie, daar gaat het om.

1000 Resterende tekens


Gravatar
Iwona
Ach, wat mooi en inspirerend om naar te luisteren! Wat fijn om idealen te hebben en gaandeweg steeds meer daarin te zakken en te ontspannen dat het geen nieuwe dogma wordt.
En die verjaardagsritu eel vind ik prachtig.
En herkenbaar de spanning van iets nieuws willen leren maar nog het oude niet willen loslaten en dat er ruimte voor is en dat het samen gedragen wordt met kind, ouders en stafleden. Heel knap!
Goud waard dit gesprek! Ik ga hem doorsturen:)

Gravatar
Baudy
Dank je wel Iwona voor je mooie reactie. Hoe fijn is het om anderen te inspireren door te doen waar je zelf ook gelukkig van wordt?!
Het verjaardagsritu eel vind ik altijd nog zo mooi. Onze kinderen hebben op De Ruimte gezeten en telkens als ze op hun verjaardag thuiskwamen met zo'n kaart met allerlei prachtige eigenschappen die aangedragen waren door schoolgenoten, was dat weer genieten!

Gravatar
Rachel
TEST TEST
TEST om onduidelijke redenen besluit de software dat er een spatie in het woord verjaardagsritu eel moet. ??? We zoeken hoe we dit aanpassen.
LOL
verjaardags-ritueel gaat wel goed.

avatar 600

Volg ons ook op Spotify:

Sneak-preview:

Sfeerimpressie:

Dorianne podcast de ruimte 01

Dorianne podcast de ruimte 02

Met dank aan:

Eindredactie: Carien Kirkels-Muijsken
Geluid, editing & muziek: Arnoud Kas, Poptroubadour.
Webredactie: Rachel Kruk